Råd & Tips

Squeezy sportsnutrition gir deg gode råd og tips om ernæring under trening vinterstid når det er kaldt utendørs.
 

Vi er mange som også trener når gradene synker langt ned på rød ende av skalaen. Sykkelen parkeres gjerne til fordel for langrennskiene.Ved lave temperaturer har kroppen også behov for energitilførsel. Alt er imidlertid ikke like enkelt som i 20 grader pluss. Energiforbruket endres ikke vesentlig under trening ved lave temperaturer.

Derimot synker væskeforbruket fordi mindre væske brukes til avkjøling. Dette er et forhold som vi må ta hensyn til. Mange bruker sportsdrikke i termosekk eller termoflaske. Dette er en utmerket løsning. Har du ikke termosekk eller lignende, pass ihvertfall på å blande drikken ut med temperert/varmt vann og finn en drikkeflaske med en ventil som ikke fryser så lett.

Ettersom væskebehovet synker under kalde forhold, skal drikken blandes mer konsentrert enn det du gjør om sommeren. Utblanding av sportsdrikke:
Dersom vi tar utgangspunkt i en normaltemperatur på 15-20 grader, er en grei tommelfingerregel å øke pulvermengden med mellom 30-40% når det er kaldt. Du må passe på å ikke få en konsentrasjon av karbohydrater som overstiger 8 g i 100 ml ferdig utblandet drikke. Da kan maskineriet begynne å protestere dvs opptaket i magen går saktere.


Motsatt reduserer du pulvermengden med ca 20 % -30 % hvis temperaturen kryper over 25 grader om sommeren.

Energibarer fungerer bare sånn passe når det er kaldt. Mange barer blir harde allerede når gradestokken synker ned mot null. I mange minusgrader blir baren tøff å gå løs på. Squeezy Energy Bar Fruit og Squeezy Super Energy Bar Cola har en konsistens som gjør at de også kan brukes når det er kaldt. Også disse barene blir hardere, men vår erfaring er at de tåler kulden bedre enn mange andre produkter.

Energi gel bør være standardutrustning om vinteren. Spesielt på lange skiturer, kan gelen vise seg å bli svært nyttig. Det sikrer deg lett tilgjengelig energi underveis, og den representerer også en reserveenergi som kan vise seg å bli svært verdifull på slutten av turen. De fleste av oss har erfart at det er mulig ”å gå tom” også midtvinters. Svett, sliten og tom for energi og 15 km til bilen er ingen behagelig kombinasjon. Squeezy Energy gel og nyheten Squeezy Drink gel tåler godt mange minusgrader! Det tar lang tid før den fryser og blir vanskelig å innta. Faktisk viser tester at den etter 2 timer i 15 minusgrader lett kan benyttes. Ved å la gelen ha romtemperatur før turen starter og ved oppbevaring på kropp, vil det være svært få treningssituasjoner der den ikke kan benyttes. Vår 125 ml flaske betjenes med en hånd slik at gelen lett kan inntas i fart dersom du har den på lommen eller annet lett tilgjengelig sted. Squeezy Drink Gel er spesielt tilpasset lave temperature. Du trenger ikke å drikke noe i tillegg til Drink Gel på kortere turer under 2 timer med moderat intensitet. I tillegg gjør du gel inntaket helt uavhengig av drikkestasjoner under konkurranse.

Noen enkle tips og råd:

  • I sterk kulde er ernæring enda viktigere enn på varme sommerdager – i verste fall kan energimangel vise seg å bli kritisk
  • Bland sportsdrikken mer konsentrert
  • Vær oppmerksom på at redusert væskeinntak, gjør konsentrasjonen av karbohydrater høyere enn om sommeren, eksempelvis ved bruk av energi gel. Spesielt glukose kan utgjøre et problem
  • Pakk ernæringen på kroppen. Kroppsvarmen reduserer risikoen for at den fryser
  • Spis jevnlig og før du går tom. En munnfull energi gel pr 20-30 minutter er en god vane på lange skiturer /sykkelturer
  • Ha alltid med deg energi gel på skituren – det er en enkel forsikring. bruk termoflaske eller termosekk for sportsdrikken. Bland drikken med varmt vann.

 

   Ulf Tjåland

Klikk på bildet for å vise det større - Squeezy Sportsnutrition

Følg oss på Facebook
 
© Grenland SykleklubbPostboks 1269 Kjørbekk3702 SKIEN        Faks: 35 59 51 14        info@telemark-tours.no